Vooronderzoek
Er was geen duidelijke wens van een opdrachtgever en daarom heb ik het idee voorgelegd bij mijn coach van Stad en Esch in Meppel en haar gevraagd of ze als opdrachtgever wilde fungeren. Zij was geïnteresseerd en vooral benieuwd hoe het programma zijn vruchten af ging werpen. Na het lezen van het plan van aanpak, heeft ze daarom ook een handtekening gezet, zodat wij verder konden werken aan ons product.
In dit geval gaat het over leerlingen in de onderbouw van het VMBO, maar het programma zou uiteindelijk door iedere school en ieder niveau gebruikt kunnen worden. Het programma waar de school op dit moment gebruik van maakt is een landelijke organisatie (Magister) waar verschillende scholen gebruik van maken.
Voor het vooronderzoek heb ik mij vooral gericht op de leerlingen van het VMBO.
Er zijn een aantal vragen waar ik antwoord op wilde hebben:
- Hoe helpt een spelelement met de motivatie van een leerling?
- Welke kleuren kun je het beste gebruiken voor een website?
- Hoe word het programma overzichtelijk?
- Wat is het effect van het visualiseren van een proces?
Deze vragen heb ik kunnen beantwoorden door middel van vragen stellen aan collega's en leerlingen, deelnemen aan verschillende cursussen bij de Iminor en geschikte bronnen te zoeken op internet en boeken.
Hoe helpt een spelelement met de motivatie van een leerling?
Tegenwoordig wordt er veel gebruik gemaakt van het woord 'Gamification'. Maar wat is dat nou eigenlijk? Gamification is het gebruiken van spellen om de kennis en vaardigheden aan te leren. (Zichermann 2011). Het gaat hier dan niet om het spel maar om het gebruiken van een spel in een levensechte ervaring. (Deterding 2011) Let's Climb is in dat opzicht niet een spel die de leerlingen gebruiken om iets te leren, maar een middel waardoor de leerlingen uitgedaagd worden om een hoger cijfer te halen. De leerlingen zullen op een gegeven moment in de gaten krijgen dat ze er iets voor moeten doen om hun avatar de berg te laten beklimmen. Dit doet mij denken aan het onderzoek van Burrhus Skinner. Deze psycholoog heeft de Skinner-box uitgevonden waarin hij dieren een gewoonte aanleerde waardoor ze eten kregen. De dieren voeren een taak uit waarvoor ze beloond werden met eten. De eerste keer zal per toeval gebeuren maar na een aantal keer zal het dier in de gaten krijgen wat de taak inhoudt om een beloning te krijgen. De eerste paar keer gaf de Skinner-box elke keer een beloning als het dier de taak uitvoerde, maar na een tijd kwam er pas een beloning na een bepaalde tijd. Het deed net zo lang zijn best en werkte hard om toch de beloning te krijgen. Zo'n gevoel wil ik de leerlingen ook geven. De eerste keer weten ze niet hoe het voelt als de avatar gaat bewegen. Als dit de leerling een goed gevoel geeft, gaan ze de tweede keer harder werken omdat ze willen dat hun avatar weer gaat klimmen.
Welke kleuren kun je het beste gebruiken voor een website?
De stappen die de leerlingen maken zien ze door middel van een bergbeklimming. Met deze gedachte hebben wij bewust gekozen voor aardse kleuren. Door veel afbeeldingen op te zoeken van gebergten en natuurlijke omgevingen zijn wij op de kleuren bruin, zwart, blauw en groen gekomen. We hebben bewust niet gekozen voor hele felle kleuren, omdat de website een soort rust moet uitstralen. De leerlingen krijgen op school al heel veel prikkels en daar helpt een hele drukke website niet aan mee.
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de psychologische krachten van kleuren. Iedere kleur straalt een bepaald gevoel uit en doet iets met de mensen. Hieronder een overzicht van een aantal kleuren en wat verschillende mensen daarover hebben gezegd:
Groen: Deze kleur wordt het meest geassocieerd met positiviteit en werkt kalmerend. (Kaya & Epps, 2004)
Blauw: Deze kleur scoort het hoogst op plezier op de PAD-schaal van Valdez en Mehrabian (1994)
Bruin: Donker bruin kan je een beetje depressief maken maar zorgt ook voor geborgenheid.
Zwart: Dit is eigenlijk niet een echte kleur. Zwart absorbeert licht en daarom wordt het vaak geassosieerd met somber, maar het is ook sensueel en tijdloos.
Hoe wordt het programma overzichtelijk?
Wij hebben er specifiek voor gekozen om onze website zo rustig en overzichtelijk mogelijk te maken. Maar wat maakt een website nou precies overzichtelijk? Volgens Paul Christian zijn er 4 elementen waar je op moet letten als je jouw website gebruiksvriendelijk wilt maken, duidelijke navigatie, optimaal kleurgebruik, goed leerbare letter en lettergrootte en overzichtelijke vlakverdeling. (P. Christian, 2012). Met navigatie bedoelt hij vooral het menu. Op onze website staat geen menu omdat het geen website is om informatie op te vinden. Op de homepage kun je alleen inloggen, een nieuw wachtwoord aanvragen of een account aanmaken. Het kleurgebruik is ook erg belangrijk op een website. Zie de vorige onderzoeksvraag voor onze keuzes in kleuren van onze website. De letters moeten voor iedereen goed leesbaar zijn. Het is niet de bedoeling dat je je best moet doen om een tekst te lezen. Op onze website staat heel weinig tekst. Maar de tekst die erop staat moet duidelijk leesbaar zijn voor iedereen. De website moet ook een overzichtelijke vlakverdeling hebben. Hiermee wordt bedoeld dat er met vlakken/vierkantjes moet worden gewerkt en deze moeten overzichtelijk naast en onder elkaar staan. Op onze website hebben wij ervoor gekozen om de vlakken een groen randje te geven om aan te geven dat dat een vlak is waar iets te vinden is.
Wat is het effect van het visualiseren van een proces?
Tegenwoordig spelen de kinderen veel games. Hierin zitten veel bewegende beelden en geluid. Ook zijn veel kinderen gewend om met meerdere schermen tegelijk te werken. Maurice Aarts noemt deze kinderen 'multitaskende screenagers'. (M. Aarts 2015). Het zou dus niet heel raar zijn om meer beeld en geluid te gebruiken in het onderwijs. Het sluit meer aan bij de belevingswereld van de leerling. Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar het leerrendement van de leerling. Als een leerling een tekst leest is het leerrendement 10%, terwijl het voor 50% blijft hangen als het gezien en/of gehoord wordt. Dit betekent dat het 40% meer leerrendement heeft en dat is bijna de helft meer. Het allerbeste leerrendement is als de leerling uiteindelijk de theorie in de praktijk gaat brengen. Het is dus niet van belang dat de leerlingen de theorie in een tekst lezen. Het gaat tenslotte om de inhoud en niet om het begrijpend lezen. Laat de leerlingen een film bekijken over de inhoud en daarna een presentatie doen. Hierdoor blijft de theorie langer hangen.
Bibliografie:
Kaya & Epps (2004), Relationship between color en emotion: a study of college students. opgeroepen op 24-02-2017 van: http://irtel.uni-mannheim.de/lehre/expra/artikel/Kaya_Epps_2004b.pdf
Leerwiki (z.d.) De effecten van kleur wetenschappelijk onderbouwd. opgeroepen op 24-02-2017 van: http://www.leerwiki.nl/De_effecten_van_kleur_wetenschappelijk_onderbouwd
Mens en gezondheid (z.d.) Kleuren en je humeur. Opgeroepen op 21-04-2017 van: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lifestyle/66727-kleuren-en-je-humeur.html#bruin-is-vooral-geborgenheid
De Ridder. M, (z.d.) Welke gevoelens/emoties roepen kleuren op? Opgeroepen op 21-04-2017 van: https://www.moodles.nl/tips/design/kleurgebruik/welke-gevoelens-emoties-roepen-kleuren-op
Zichermann. G, (2011) How games make kids smarter. Opgeroepen op 21-04-2017 van: https://www.ted.com/talks/gabe_zichermann_how_games_make_kids_smarter
Deterding. S, (2011) Gamification: using game design elements in non-gaming contexts. Geraadpleegd op 21-04-2017 van: http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/01-Deterding-Sicart-Nacke-OHara-Dixon.pdf
TeleacNOT (2009, 7 maart) Gedrag en Wetenschap. [Videobestand]. Geraadpleegd op 24-04-2017 van https://www.youtube.com/watch?v=CC7q6wE89yE
Christian. P, (2012) Zo maak je je website gebruiksvriendelijke en succesvol. Geraadpleegd op 24-04-2017 van http://www.paulchristian.nl/zo-maak-je-je-website-gebruiksvriendelijk-en-succesvol/
Aarts. M, (2015) 40% extra leerrendement door visueel ondersteunend leren. Geraadpleegd op 29-04-2017 van: http://blog.thiememeulenhoff.nl/post/109872549012/40-extra-leerrendement-door-visueel-ondersteund
Maak jouw eigen website met JouwWeb